Coach026-tip over kwetsbaarheid

Deze oefening hoort bij de blog ‘Met het hart op tafel (ook al maakt hij er gehakt van)

Oefening: Ik voel me…..en dit mag jij anders ervaren dan hoe ik het voel

Wat als je een 2e kans zou hebben om de gebeurtenis die is geweest een nieuwe draai te geven.
Denk aan een lastig gesprek op je werk, je uiten bij je schoonmoeder, misschien als eerste ‘Ik houd van jou’ zeggen.

Ga rustig op een stoel zitten en breng je adem laag, zodat je buik meebeweegt.
Sluit je ogen en voel je lichaam verzachten, voel je hart kloppen en volg je ademstroom.
Wanneer je voelt dat je zwaarder op de stoel zit, vraag ik je een voorstelling te maken van de persoon met wie je de kwetsbare situatie hebt meegemaakt. Maak de voorstelling levensecht alsof de persoon in dezelfde ruimte is met zijn/haar kleur ogen, kledingstijl, gelaattrekken en geur. Neem hiervoor de tijd totdat je bijna voelt dat hij/zij voor je zit.

Word eens gewaar wat er met je gebeurt. Word je onrustig? Gaat je hart stevig kloppen? Misschien voel je een knoop in je maag? Voel je druk op je keel? Het gaat om de gewaarwording van je lichaamssignalen. Welke signalen heb jij en waar voel jij de sensaties in je lijf?
Adem naar die plek toe en erken jouw emotie. Het mag er zijn zoals het zich manifesteert. Probeer het niet weg te drukken of het te negeren. Laat de emotie tot zijn recht komen.

Houd je ogen gesloten en zeg de zin hardop: “Ik voel me…… (hier omschrijf je je kwetsbaarheid)”
Bijvoorbeeld:
“Ik voel me heel onzeker wanneer je zo kritisch naar me kijkt.”
of
“Ik voel dat mn hart dichtgaat als je je neus optrekt. Ik voel me tot op het bot afwezen.”
“Ik voel mijn hart een sprongetje maken van ons bijzondere contact en het maakt me onzeker omdat ik me niet beantwoord voel”
Houd hierin niets achter qua emoties en leg je hart op tafel. Stel je heel kwetsbaar op en werk in deze oefening langzaam.
Word gewaar van je lichaam. Wat gebeurt er met je als je 1 zin uitspreekt? Wordt het spannender? Of krijg je meer lucht? Heb je meer durf kwetsbaarder te zijn of ben je juist terughoudender?

Welke lichaamssensaties voel je? Wees mild voor jezelf en aanvaard de reactie die je lichaam je geeft. Probeer te luisteren naar het antwoord van je lijf zonder veroordeling.

Heb je de persoon nog steeds levendig voor je? Goed zo!

De oefening nog iets meer intensiveren:
Je stelt je opnieuw kwetsbaar op en start de zin met: “Ik voel me….(hier omschrijf je je kwetsbaarheid)”
Als je de kwetsbare emotie hebt uitgesproken en doorvoeld voeg je eraan toe: “En dit mag jij anders ervaren dan hoe ik het voel”.
Dus: “Ik voel me verliefd…..en dit mag jij anders ervaren dan hoe ik het voel”
Of “Ik voel me gekwetst en het beneemt mij de adem…….en dit mag jij anders ervaren dan hoe ik het voel”
Je heeft jezelf hiermee permissie te voelen wat je voelt -ongeacht- hoe de boodschap bij de ander binnenkomt en wat hij/zij ermee gaat doen. Je stelt jezelf en jouw waarheid dus voorop.
Wat gebeurt er nu met je lichaam? Is er iets veranderd t.o.v. de vorige zinnen? Word eens gewaar of er verschil is en zo ja, welk verschil.
Wat levert dit je op?

Wil je deze oefening graag samen met mij doen? Je bent van harte welkom in de praktijk. Want iedere situatie is anders. De oefening is altijd toegespitst op jouw situatie, jouw emotie en lichaamssignalen.