Skip to main content

Hoe kom ik van mijn rugpijn af? Dat is een veelgestelde vraag in mijn praktijk in Arnhem.
Een pijnlijke onderrug, vastzittende schouders en een nek die voelt als een korset. Herken je dat?
Wil je van die pijn en last af?

We liggen gemiddeld 7 uur in bed en doen veelal zittend werk. Na een lange dag ploffen we op de bank en kijken we onze favoriete serie. Begrijpelijk.
Maar is het goed voor ons lichaam? Waar is je rug bij gebaat?
En wat kun je, naast een heerlijke massage bij mij in de praktijk 😉, zelf doen?

Wat kun je zelf doen om rugpijn tegen te gaan?

Bewegen, rekken en strekken
We zitten veel te veel. Evolutionair gezien zijn we niet gemaakt zo veel te zitten. Lekker bewegen, fietsen en wandelen helpen al voor een gezonde rug. Smeren die gewrichten door te bewegen! Zo blijven je gewrichten soepel en sterken je spieren aan.

Tip: Yoga op Youtube van Adriene kan ik je van harte aanbevelen. Yoga rekt en strekt de rug. Door een tijdje in een bepaalde houding te liggen ontstaat er ruimte in een pijnlijk gebied.

Tip: Simpelweg hele kleine oefeningen tussendoor helpen altijd. 55 min werken, 5 minuten bewegen. Even planken wanneer je wacht op je kop koffie. Een paar keer extra de trap op en af lopen, of je een paar keer opdrukken tegen het aanrecht.

Tip:
gratis massage van de onderrug: Ga op je rug op de grond liggen, trek je knieën op je borst en sla je armen er omheen. Wieg van links naar rechts.

Voeding en gewicht
Een gezond gewicht is belangrijk zodat gewrichten niet onnodig belast worden.

Tip: Eet vooral basische voeding. Dit is voeding die voor 70% bestaat uit groente en fruit en 30% uit noten, peulvruchten en wat dierlijke producten. Basisch eten zorgt voor de juiste bouwstenen voor de cellen in jouw lichaam.

Tip: Daarnaast kun je supplementen slikken zoals calcium en magnesium. Calcium helpt onze botten sterk te houden. Magnesium is een werkzame stof die betrokken is bij allerlei biochemische processen in het lichaam. Calcium en magnesium zitten in onze voeding, maar door landbouwgif, voedselbewerking en te vroeg oogsten ontstaat er mogelijk een tekort.

Houding
Hoe sta, loop en zit jij? Zit je onderuit? Tuur je naar je scherm met een uitgestoken nek?
Onze thuiswerkplek is bij de meesten vast niet ergonomisch ingesteld. Sterker, terwijl ik deze blog schrijf zit ik op de bank, in kleermakerszit, met de laptop op schoot. Ja, en dan krijg ik zeker rugpijn….zo eerlijk ben ik dan ook wel weer.

Tip: Zit bewust met een rechte rug, houd je schouders laag en ontspan je kaken. Ja, ook spanning in je kaken door stress heeft grote invloed op nek-, hals- en hoofdpijn. Zorg voor een lage ademhaling, zodat er beweging is in je buik en onderrug.

Psychisch en energetisch component
We hebben mooie gezegden in Nederland:
Ergens gebukt onder gaan, een brede rug hebben, de last op je schouders dragen en iets kan je een nekslag geven.
Welke zijn van toepassing op jou? Ben jij misschien iemand die veel hooi op de vork neemt?
Stress en spanning zijn na verloop van tijd goed voelbaar in je rug, schouders en nek.
De psychische en energetische componenten hebben iets meer uitleg nodig.
Lees hier meer…..

Tip: Ga naar de rugpijn toe. Hoe voelt het daar? Blijf een tijdje met je aandacht bij het ongemak. Je lijf wil gehoord worden, dus luister naar wat ze te vertellen heeft!

Heel veel plezier met het toepassen van mijn tips.
Natuurlijk ben je van harte welkom in de praktijk, zodat we aan de slag kunnen met jouw specifieke probleem en gerichter kunnen kijken wat jij nodig hebt!