Skip to main content

Zou een lichaam het volhouden wanneer een hongerige leeuw achter je aanrent, 24 uur per dag, 7 dagen in de week, 365 dagen in een jaar, jaar in jaar uit?

Nu zijn er geen hongerige leeuwen die de huid van ons lijf scheuren, maar vandaag de dag hebben: werk, deadlines, COVID-19 stress, financiële verplichtingen, relatieproblemen, fysieke uitdagingen, mentale problemen. Steeds opnieuw worden dezelfde oer-stressoren getriggerd: stress, gejaagdheid, rusteloosheid en druk.

Stress en actie (vitaliteit) liggen dicht bij elkaar.

We hebben een beetje stress nodig om in beweging te komen om ons geactiveerd voelen. We worden dan alert, we hebben zin om iets te ondernemen en aan de slag te gaan.
Maar soms hebben we meer stress dan wenselijk is of dan we zelfs aankunnen.

Even wat broodnodige begrippen:

Stress-stof cortisol

Als je stress ervaart maak je de stress-stof cortisol aan. Deze stof zorgt ervoor dat eiwitten worden afgebroken en uiteindelijk worden omgezet in energie.
Deze stof blijft na aanmaak nog 2 dagen in lijf zitten. Op de korte termijn voel je je energiek en geeft het een boost. Wanneer cortisol langdurig in je lijf zit zorgt dit voor uitputting! Een overdosis cortisol verstoort veel processen in je lichaam, waaronder het zelfgenezend vermogen. Ook is het bijna onmogelijk om af te vallen als er veel cortisol in je lichaam hebt.

Gelukshormoon serotonine

Serotonine wordt ook wel eens het gelukshormoon genoemd. Door de aanmaak van dit stofje krijgen je hersenen de signalen van blijdschap. Wanneer je serotonine in je lijf hebt voel je zelfvertrouwen, is er een seksuele drive, voel je minder neiging te snacken, onthoud je beter nieuwe informatie en slaap je goed.

Slaaphormoon melatonine

Melatonine is een hormoon gemaakt door de pijnappelklier dat ervoor zorgt dat je lekker kunt slapen; goed kunt inslapen én doorslapen. Serotonine wordt in de avond/ nacht omgezet in melatonine. Dus om goed te kunnen slapen heb je het gelukshormoon nodig.

Samengevat:

Op het moment dat er cortisol (stress) in je lijf is voel je je in eerste instantie energiek. Daarom voel je je in het begin van een stressperiode sterk, fit, alert en fijn. Je hebt van je lijf ook een ‘boost’ gekregen. Er is volgens jouw hoofd ‘niets aan de hand. Het gaat gewéldig!’
Door langdurige stressstof cortisol in je lijf wordt er minder van het gelukshormoon serotonine geactiveerd. Je voelt je minder prettig in je lijf, lijk je vaker naar ongezond eten te verlangen en slaap je slechter.
Om lekker te kunnen slapen moet er melatonine in je lijf worden aangemaakt. Melotonie wordt uit het gelukshormoon serotonine gehaald.En juist daarvan maak je nu minder aan…….

Voel je de vicieuze cirkel waar je in zit?

Inderdaad, wanneer jij niet voldoende gelukshormoon serotonine hebt aangemaakt is er te weinig slaapstof melatonine. Je slaapt steeds slechter. Je voelt je meer gestrest waardoor je lijf steeds opnieuw cortisol aanmaakt. Je raakt opgebrand, uitgeput en je ‘eet’ jezelf als het ware van binnen op; de burn-out of depressie ligt op de loer.

Het goede nieuws is dat je lijf heel wijs is en jij zelf, zonder pillen of poeders, je eigen herstel kunt inzetten.

Wees welkom in de praktijk!

Wil je met mij kijken hoe je de rust weer kunt vinden in je hoofd en in je lichaam? Doormiddel van massage of massagetherapie kunnen we hiermee aan de slag. Het ondergaan van een massage maakt serotonine aan in je lichaam en ontspant heerlijk. Wanneer je kiest voor massagetherapie, dan kijken we samen naar de emoties in je lichaam en je blokkades. Massagetherapie is verdiepend en je komt tot inzichten hoe je met stress in je leven om kunt gaan.