Coach026-tip

Deze tip hoort bij de blog: Stress? Nee, gaat uitstekend. Heel druk, erg moe, maar verder gewéldig !

Tips rondom stress verminderen

Voel je de vicieuze cirkel waar je in zit?
Inderdaad, wanneer jij niet voldoende gelukshormoon serotonine hebt aangemaakt is er te weinig slaapstof melatonine. Je slaapt steeds slechter. Je voelt je meer gestrest waardoor je lijf steeds opnieuw cortisol aanmaakt. Je raakt opgebrand, uitgeput en je ‘eet’ jezelf als het ware van binnen op; de burn-out of depressie ligt op de loer.

Het goede nieuws is dat je lijf heel wijs is en jij zelf, zonder pillen of poeders, je eigen herstel kunt inzetten.

Wat te doen met je lijf?
– Om serotonine aan te maken hebben we beweging nodig. Niet 4 uur sporten, maar een stevige dagelijkse wandeling of fietstocht is prima. Daglicht is van belang. Nee, niet de lamp boven je werkbureau maar echt daglicht/ zonlicht op je bol zorgt voor een prettig, tevreden en zelfs blij gevoel. Naar buiten! Ook op een druilerige donkere winterdag.
– Je laten aanraken, het nemen van een bad, het ondergaan van een massage, samen knuffelen en vrijen maakt serotonine aan in je lijf.
– Doe iets leuks/ liefs voor jezelf of een ander. Het uiten van je emoties.
– Doe even gek en zet je favo liedje op standje hard en dans en zing door de kamer tbv de aanmaken van serotonine! Wat zul je lekker slapen vannacht……

Wat te doen met je mind?
– Stressoren zijn de veroorzakers van stress. Onderzoek je stressoren. Welke veroorzakers van stress zijn er op dit moment in jouw leven? En heb je invloed op deze stressoren?
– De focus van je aandacht speelt in deze een grote rol. In deze coronatijd voel je misschien net als ik gekooid, onmachtig, eenzaam etc. Wanneer ik mijn focus leg waarop ik geen invloed heb, groeit mijn onmachtige gevoel en raak ik uit balans. De onmachtige gevoelens schuif ik niet aan de kant, maar doorvoel ik én maak daarnaast de beslissing te kijken naar wat nog -wel- kan. Door mijn focus te verleggen op de mogelijkheden i.p.v. de onmogelijkheden merk ik een verandering in mijn denken en lijf.
– De Boeddhisten oefenen vaak in dankbaar zijn, ook al zijn het hele kleine stappen of veranderingen.